Krav til brannvarsling i borettslag

En nyttig sjekkliste og innkjøpsguide for brannalarmanlegg

Har borettslaget eller sameiet hatt tilsyn fra brannvesenet?

Brannvesenets tilsyn kan avdekke mangler ved brannvarslingsanlegg, men det er ikke alltid tydelig hvilken type anlegg som trengs. En brannteknisk tilstandsvurdering kan bidra med anbefalinger for en skreddersydd løsning som ivaretar både sikkerhet og lovkrav.

Når man skal velge riktig brannalarmanlegg er det en mange viktige beslutninger som må tas. Brannalarmanlegg er en viktig investering som skal sikre liv og verdier og vare over mange år. For å hjelpe dere med å velge riktig løsning, har vi laget en innkjøpsguide/sjekkliste som dere kan benytte.

To typer brannvarslingsanlegg:

Kategori 1: Brannalarmanlegg for fellesarealer og rømningsveier.

Kategori 2: Heldekkende brannalarmanlegg med detektorer også i hver enkelt leilighet.

Viktigheten av regelverk og godkjenninger

Brannvarslingsanlegget må være godkjent og følge gjeldende regler og standarder:

  • NS-EN 54 for brannalarmanlegg
  • NS 3960:2019 for installasjon og drift
  • TEK17 for tekniske krav til byggverk

Når du velger Firesafe får du:

Befaring og prosjektering

For å prosjektere anlegget kreves plantegninger og en gjennomgang av byggets underlag. En fysisk befaring sikrer riktig vurdering av prosjektets omfang.

Tilbudsinnhenting

Sørg for at anlegget er godkjent og vurder livsløpskostnader. Abonnementsløsninger kan virke rimelige i starten, men ofte gir en engangsinvestering bedre totaløkonomi.

Oppstart og installasjon

En dedikert prosjektleder fra Firesafe følger prosjektet under hele installasjonstiden, og ivaretar dialogen med både oppdragsgiver og beboere/leietakere.

Overlevering og idriftsettelse

Ved overlevering får dere en sluttattest, og anlegget testes grundig ved idriftsettelse for å sikre optimal funksjonalitet.

Årlig kontroll

Årlig brannteknisk kontroll er lovpålagt og bidrar til trygghet for alle beboere. Firesafe er godkjent for kontroll av alle typer anlegg.

Serviceavtale for trygg drift

En serviceavtale sikrer at dere alltid har tilgang til en vakttelefon for håndtering av eventuelle avvik. Avtalen gir også fordeler som prioritering ved behov for service og kontinuerlig vedlikehold av brannvarslingsanlegget.

Firesafe hjelper dere med hele prosessen – fra innkjøp til drift og vedlikehold av brannvarslingsanlegg. Ta kontakt for en tryggere hverdag for alle beboere!


Innkjøpsguide brannalarm og brannalarmanlegg

Sjekkliste

Bruk vår sjekkliste for borettslag/sameier. Denne kan også brukes som hjelp til anbudsprosess for brannalarmanlegg.

1. Beregn total livsløpskostnad

Lag en kostnadssammenligning for 3-4 leverandører. For enkel oversikt kan dette settes opp i et Excel-regneark som autosummerer og viser totalen for hvert tilbud. Eksempel på kolonner:

  •    Leverandør – Hvem som gir tilbudet
  •    Årlig kontroll – Kostnad for årlig kontroll
  •    Årlig abonnement – Kostnad for eventuelt abonnement
  •    Gange 15 år – Årlige kostnader multiplisert med 15 år
  •    Tilbudssum – Engangskostnad
  •    Total sum – Totalkostnad for prosjektet over 15 år

 

2. Spesifiser prosjektets behov og krav

Notér hvilke spesifikasjoner og mål som skal oppfylles for å sikre at alle tilbud kan sammenlignes på samme grunnlag.

 

3. Finn pålitelige leverandører

Gjør en undersøkelse av leverandører med erfaring fra tilsvarende prosjekter.

 

4. Lag en anbudsinnbydelse 

Beskriv prosjektet, inkludert tidsramme, budsjett, spesifikasjoner og eventuelle spesielle krav.

 

5. Sørg for at anbudene er detaljerte

Be leverandørene om å inkludere pris, tidsplan, materialvalg, arbeidsmetoder og garantier.

 

6. Vurder referanser og tidligere arbeid

Be om referanser og se på tidligere prosjekter for å sikre at leverandøren leverer kvalitet.

 

7. Sjekk omdømme

Gjør en bakgrunnssjekk på leverandørene for å sikre at de er pålitelige.

 

8. Vurder erfaring og kompetanse

Sørg for at leverandørene har riktig erfaring og kompetanse for prosjektet.

 

9. Sjekk økonomisk stabilitet

Få en oversikt over leverandørens økonomiske situasjon for å sikre prosjektets gjennomføring.

 

10. Evaluer pris og verdi 

Vurder anbudene ut ifra både pris og hva de tilbyr totalt – kvalitet, service og leveringstid.

 

11. Se på garantier og etter-salgsservice

Sjekk at leverandøren tilbyr garantier på både arbeid og utstyr, og at de vil gi nødvendig etter-salgsservice.

 

12. Sjekk forsikringsdekning

Forsikre deg om at leverandøren har forsikring som dekker eventuelle skader eller ulykker under prosjektet.

 

13. Vurder leveringstid

Sjekk om leverandørene kan levere innen den oppgitte tidsrammen.

 

14. Kommunikasjon og samarbeid 

Vurder leverandørens evne til å kommunisere og samarbeide godt gjennom prosjektet.

Relaterte tjenester